Sidor

My Hoyas

Please, take in consideration that my Hoyas might not be correctly named as some of them were bought with a label and others were given me as cuttings, some of them with labels as well. But many of them I try to identify by searching in Cyber Space and those are named with a questionmark, since I'm far from sure. I do want correction if any are wrong labeled or if you know the right name. Mainly, the purpose of this side is to cataloug and hopefully find the true name. Hoyas unknown (okänd) I absolutly haven't got a clue. But do feel free to enjoy my photoes.

tisdag 23 oktober 2012

Hoya Fusco-marginata / Hoya Vitellina

Jag ser många ställen på nätet att detta ska vara en og samma Hoya men hos mig ser det inte ut att stämma. Nu är det ju inte ovanligt att man får sticklingar som är felnamnade så helt säker kan man aldrig vara. Men hos mig är dom alltså i varje fall inte lika.

Sticklingen som jag har fått som Hoya Fusco-marginata har blad med mörka fläckar. Dessutom är kanten mörkbrun.

Min H. Fusco-marginata är inte stor. Jag fick den som stickling i fjor. Jag kom över ett inlägg som sa att bladen ska vara väldig stora. Dom här är stora men inte i närheten av 20 cm.

Hoya Vitellina är några år äldre, den har jag också fått som stickling.  Den växer inte fort men har blommat hos mig. Bladen på den plantan som jag fått som H. Vitellina är gröna, de har varken mörka prickar eller brun kant.

Så om H. Fusco-marginata och H. Vitellina är den samma plantan så har jag minst en felmärkt planta här hemma.

1 kommentar:

  1. Very pretty hoya. I also have hoya fusco-marginata and hoya vitellina. They are different. Hoya fusco-marginata a dimwit has edges of the leaf. Hoya vitellina has the entire green leaves.
    greeting
    Lulu-dori

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.